محصولات غذایی ارگانیک چگونه تولید میشوند؟

ارگانیک و غیر ارگانیک

در این مقاله قصد داریم تا در مورد چگونگی تولید محصولات غذایی ارگانیک توضیحاتی را ارائه کنیم و همچنین با تفاوت محصولات ارگانیک با محصولات غیر ارگانیک نیز آشنا شوید.

محصولات ارگانیک در مقابل غیر ارگانیک

محصولات ارگانیکمحصولات غیر ارگانیک
با کودهای طبیعی (کود دامی، کمپوست) رشد می کنندبا کودهای مصنوعی یا شیمیایی رشد می کنند.
علف های هرز به طور طبیعی (تناوب زراعی، وجین دستی، مالچ پاشی و خاک ورزی) یا با علف کش های مورد تایید استانداردهای ارگانیک کنترل می شوند.علف های هرز با علف کش های شیمیایی کنترل می شوند.
آفات با استفاده از روش های طبیعی (پرندگان، حشرات، تله ها) و آفت کش های طبیعی کنترل می شوند.آفات با آفت کش های مصنوعی کنترل می شوند.
جدول مقایسه محصولات ارگانیک با غیر ارگانیک

فواید مواد غذایی ارگانیک

نحوه رشد یا پرورش غذای شما می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روانی و عاطفی شما و همچنین محیط داشته باشد. غذاهای ارگانیک اغلب دارای مواد مغذی مفیدتری مانند آنتی اکسیدان ها نسبت به همتایان معمولی خود هستند و افرادی که به غذاها، مواد شیمیایی یا مواد نگهدارنده آلرژی دارند، ممکن است با خوردن تنها غذاهای ارگانیک علائم آنها کاهش یابد یا از بین برود.
محصولات ارگانیک حاوی آفت کش های کمتری هستند. مواد شیمیایی مانند قارچ‌کش‌های مصنوعی، علف‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها به‌طور گسترده در کشاورزی معمولی استفاده می‌شوند و بقایای آن روی (و در) غذایی که می‌خوریم باقی می‌ماند.
غذاهای ارگانیک اغلب تازه تر هستند زیرا حاوی مواد نگهدارنده ای نیستند که ماندگاری بیشتری داشته باشند. محصولات ارگانیک گاهی اوقات (اما نه همیشه، بنابراین مراقب باشید از کجاست) در مزارع کوچکتر نزدیک به محل فروش تولید می شوند.
کشاورزی ارگانیک برای محیط زیست بهتر است. شیوه های کشاورزی ارگانیک ممکن است آلودگی را کاهش دهد، آب کمتری مصرف کند، فرسایش خاک را کاهش دهد، حاصلخیزی خاک را افزایش دهد و انرژی کمتری مصرف کند. کشاورزی بدون آفت کش های مصنوعی برای پرندگان و حیوانات بومی و همچنین افرادی که در نزدیکی مزارع زندگی می کنند بهتر است.
مواد غذایی ارگانیک بدون GMO هستند. ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) یا غذاهای دستکاری شده ژنتیکی (GE) گیاهانی هستند که DNA آنها به روشی تغییر یافته است که در طبیعت یا در آمیختگی سنتی وجود ندارد، معمولاً به منظور مقاومت در برابر آفت کش ها یا تولید حشره کش.

لوگوهای غیر تراریخته

آیا ارگانیک به معنای کشاورزی بدون استفاده از آفت کش ها است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از مزایای اولیه مصرف محصولات ارگانیک سطوح پایین آفت کش ها است. با این حال، علیرغم باور عمومی، مزارع ارگانیک از آفت کش ها استفاده می کنند. با این تفاوت که آنها فقط از آفت کش های مشتق شده طبیعی استفاده می کنند، نه از آفت کش های مصنوعی یا شیمیایی که در مزارع تجاری معمولی استفاده می شود. اعتقاد بر این است که آفت کش های طبیعی کمتر سمی هستند، با این حال، برخی از آنها خطراتی برای سلامتی دارند. با این حال، قرار گرفتن در معرض آفت کش های مضر در هنگام خوردن غذاهای ارگانیک کمتر خواهد بود.

استفاده از آفت کش ها برای تولید محصولات غذایی

خطرات احتمالی آفت کش ها چیست؟

بسیاری از ما به دلیل سالها قرار گرفتن در معرض آفت کش ها، در بدن خود انباشته ای از آفت کش ها و سموم را داریم. همین مواد شیمیایی انباشته شده در بدن همانطور که از نظر پزشکی شناخته شده است می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند سردرد، نقایص مادرزادی و فشار اضافی بر سیستم ایمنی و در نهایت ضعیف شدن آن شود.
برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از آفت‌کش‌ها حتی در دوزهای پایین می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان خون، لنفوم، تومورهای مغزی، سرطان سینه و سرطان پروستات را افزایش دهد.
کودکان و جنین ها در برابر قرار گرفتن در معرض آفت کش ها آسیب پذیرتر هستند زیرا سیستم ایمنی، بدن و مغز آنها هنوز در حال رشد و تکامل است. قرار گرفتن در معرض آن در سنین پایین ممکن است باعث تاخیر در رشد، اختلالات رفتاری، اوتیسم، آسیب به سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد حرکتی شود.
زنان باردار به دلیل مصرف این آفت‌کش‌ها که روی اندام‌هایشان اعمال می‌شود، آسیب‌پذیرتر هستند. بعلاوه، آفت کش ها می توانند از مادر به کودک در رحم مادر و همچنین از طریق شیر مادر منتقل شوند.

استفاده گسترده از آفت کش ها همچنین منجر به بوجود آمدن “علف های هرز فوق مقاوم” و “سوپر حشرات” شده است که فقط با سموم بسیار قوی مانند اسید 2،4-دی کلروفنوکسی استیک (یک عنصر اصلی در عامل نارنجی) از بین می روند.

آیا با شستشو و پوست کندن می توانیم از شر آفت کش ها خلاص می شویم؟

شستشوی محصولات غذایی، سموم و آفت کش ها را کاهش می دهد اما از بین نمی برد. گاهی اوقات کندن پوست نیز به کم کردن اثرات آفت کش ها کمک می کند، اما مواد مغذی ارزشمند اغلب همراه با پوست از بین می روند. بهترین رویکرد: یک رژیم غذایی متنوع بخورید، همه محصولات را به طور کامل بشویید و اسکراب کنید و در صورت امکان، ارگانیک بخرید.

بودجه بندی هزینه ها برای خرید محصولات ارگانیک

غذاهای ارگانیک اغلب گرانتر از غذاهای معمولی هستند. اما اگر برخی از اولویت‌ها را تعیین کنید، می توانید مواد غذایی ارگانیک را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

سطوح آفت کش تولیدی محصولات غذایی را بدانید

برخی از انواع محصولات غذایی معمولی دارای آفت کش های بیشتری نسبت به سایرین هستند و در صورت امکان باید از آنها اجتناب شود. برخی دیگر به اندازه کافی پایین هستند که خرید غیر ارگانیک آن ها نسبتاً ایمن است.

چرا غذاهای ارگانیک اغلب گران تر هستند؟

از آنجایی که کشاورزان از آفت کش های مصنوعی، کودهای شیمیایی یا مواد مخدر برای تولید محصولات عذایی ارگانیک استفاده نمی کنند، تولید غذای ارگانیک بسیار سخت تر است. صدور گواهینامه ارگانیک گران است و خوراک ارگانیک برای حیوانات می تواند دو برابر هزینه داشته باشد. مزارع ارگانیک نسبت به مزارع معمولی کوچک‌تر هستند، به این معنی که هزینه‌های ثابت و سربار باید در تولیدات کوچک‌تر بدون یارانه دولتی توزیع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *